الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص مقدمة من الباحث: عبدالله محمد أحمد النهاري هدفت الدراسة إلى دراسة العلاقة بين الصادرات وكل من النمو والتنمية الاقتصادية في ال جمهورية 2007 ) ووظفت الدراسة الأساليب والطرق الكمية لقياس دور الصادرات في - اليمنية خلال الف ترة ( 1995 النمو والتنمي ة فاستخدمت اختبارات الجذور الأحادية واختبار جرانجر للعلاقات السببية وتحليل التكامل المشترك ونموذج تصحيح الخطأ وطرقة المربعات الصغرى في نماذج الانحدا ر. م ع استخدام التحلي ل الاقتصادي والاساليب الاحصائية في العرض والتحلي ل. وقد قسمت الدراسة الى أربعة فصو ل سبقها تمهيد وانتهت بالخلاصة والتوصيات كما يلي: الفصل الأول: الصادرات والتنمية الاقتصادية ( الإطار النظري والتطبيقي). الفصل الثاني: الاقتصاد اليمني ...نظرة عامة. الفصل الثالث: الصادرات اليمنية والنمو الاقتصادي والتنمية الاقتصادية (تحليل اقتصادي قياسي). الفصل الرابع: تنمية الصادرات اليمنية. وقد توصلت الدراسة الى العديد من الاستنتاجات أهمها: - صعوبة وضع الاقتصاد اليمني لعدم قدرة الصادرات اليمنية على إحداث تغيرات جوهرية في معد لات النمو الاقتصادي. وبالمقابل كان لها دور ضعيف في التأثير على بعض مؤشرات التنمية. ووجد أن النماذج المختلفة للعلاقات السببية المختلفة لم تدعم فرضية قيادة الصادرات للنمو. - لم تمارس السياسات الحكومية دورًا فعليًا في تنمية الصادرات السلعية غير النفطي ة، فض ً لا عن عدم وجود سياسا ت لإدارة الصادرا ت. ورافق عملية الإصلاح الاقتصادي تغير طفيف في بعض القطاعات الانتاجية ويمكن أن تفقد الصادرات غير النفطية القدرة على المنافسة في الأسواق الخارجية. - تعاني الصادرات مشاكل متعددة كضعف البنية الاساسية للخدمات والتركز السل عي والجغرافي العالي، وتواضع دور القطاع الخاص في التصدير، الكفاءات والخبرات التسويقية، وغياب نظام معلومات السوق. وعلى ضوء ذلك يوصي الباحث بمايلي: - تفعيل دور الدولة في تهيئة البيئة المناسبة لنمو الصناعات التصديرية وتقديم التسهيلات الممكنة وفق شروط منظمة التجارة العالمية وانشاء أجهزة خاصة بإدارة الصادرات. - تحديث القطاع الصناعي ببرامج تضمن حصوله على دفعة قوية لرفع قدرته التنافسي ة. و تصميم سياسات تسويقية طويلة الأجل تحدد فيها الأهداف الحالية والمستقبلية والقدرات التنافسية وسبل تطويرها ودراسة الصادرات المنافسة وال قدرة على الاستمرار في السو ق. و إيلاء التجارة الالكترونية والتسويق الالكتروني أهمية في استراتيجية وخطط الشركات الخاصة و العامة. - إنشاء الجمعيات التعاونية وتنظيم عملية توزيع الاسواق المستهدفة لتحاشي ضياع الفرص التصديرية.221 Summary at Master Thesis Titled The Role of Exports in the Economic Development in the Republic of Yemen Presented by the researcher: Abdullah Mohammed Ahmed Alnahary This study aims at studying the relationship between the exports and the growth and the development in the Republic of Yemen in the period from 1995 to 2007. The study makes use of some models and quantitative methods (Units roots tests, Granger Causality test, Johansen Co-integration Analysis and Error Correction Model) to measure the role of exports in growth and development with the use of the economic analysis and the statistic methods in the presentation and the analysis. In addition to the introductory, the presentation of this study is conducted in the following way: First chapter: Theoretical and practical background of the relationship between the exports and the economic development. Second chapter: Yemeni Economics… general overview Third chapter: Yemeni Exports , economic growth and economic development (economical, econometrics analysis) Fourth chapter: The development of Yemeni exports The study has concluded with the following findings. -A difficulty in the status of the economic in Yemen because of the inability of exports on making essential changes in the rates of economic growth. This shows its inability in making changes in the level of economic development during the time of this study. It is found that the different patterns of the different casual relations do not support the hypothesis of Export-led-growth. - The government-executed policy does not play any role in developing the nonoil exports. In addition, there are not effective policies for managing exports. - Exports are suffering from essential problems such as the weakness of the infrastructure of the services, the high commodities and geographical concentration, the modest of the role of the private sector in the exportation, the skills shortage and marketing expertise, and the absence of the marketing information system. - The Economic reform contributed in causing a improvement in some productive sectors. The non-oil exports can also lose the ability of the competition in the foreign markets. Recommendations Activating the government role in creating the good environment for the development of the industrial exports and providing the possible facilities under the WTO terms and establishing sectors for the administration of export process. Supporting and modernizing the industrial sector with programs that ensuring its receiving a great boost to contribute in increasing its competitive ability. Planning long-term marketing polices and determining long-term goals, the competitive abilities and how to develop them. Establishing cooperative societies, especially for the agricultural commodities and organizing the operation of the distribution to avoid the loss of the export opportunities for many exporters. This creates a good a ability to enter the international markets. Giving attention to the e-commerce and the e-marketing in the strategy and the planes of the private and public sectors. |