Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تفعيل دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي
فى تربية طلابها على المواطنة الرقمية/
المؤلف
عبد الرازق،إبتسام عمر
هيئة الاعداد
باحث / إبتسام عمر عبد الرازق
مشرف / نوال اخمد
مشرف / سماح رشاد
مناقش / اسامة محمود
مناقش / اميرة محمد
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
270ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
4/5/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - اصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 344

from 344

المستخلص

المستخلص
إبتسام عمر عبدالرازق؛ تفعيل دور مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى فى تربية طلابها على المواطنة الرقمية، رسالة ماجستير/جامعة عين شمس،كلية البنات للآداب والعلوم والتربية، قسم أصول تربية 2020 م
هدفت الدراسة تقديم تصور مقترح لتفعيل التربية على المواطنة الرقمية فى مصر على ضوء خبرات الدول الأجنبية، ولتحقيق ذلك الهدف قامت الدراسة بتناول الأطر النظرية لمفهوم التربية على المواطنة الرقمية والمستجدات الحديثة، التي دفعت لظهورها ومتطلبات تحقيقها، والعلاقة بينها وبين النهضة الاقتصادية والتطور الحادث في أسواق العمل، واستعرضت الدراسة خبرات كل من أستراليا وكوريا الجنوبية والهند فى تفعيل التربية على المواطنة الرقمية فى المدارسمن خلال دور كل من (مدير المدرسة – المعلم – الطالب– المناهج التعليمية- الأنشطة التعليمية) وذلك للاستفادة من الخبرات الناجحة في هذا المجال،واستخدمت الدراسة المنهج الوصفىمع الاعتماد على المدخل الاثنوجرافي، حيث تم تقديم المحتوى التحليليوالوصفي عن طريق البحث المتعمق المعتمد على الاستبصار (من خلال الملاحظة بالمشاركة والمعايشة مع عينة الدراسة)،وتم تقديم تحليل سيسولوجى نقدى لواقع المدرسة ليس من وجهة نظر الخبراء، وصانعي السياسات التعليمية,وإنما تحليلا واقعيا من داخل الواقع التربوي عبر المشاركين والممارسين الفعليين، داخل المدرسة وهذا يجعلنا أكثر قدرة على فهم التربية, وكيفية إصلاح الواقع وتغييره للأفضل،كما قامت الدراسةبرصددورالمدرسةفى التربيةعلى المواطنةالرقمية،ووضع تصورمقترحلتفعيلدورالمدرسةفى التربيةعلىالمواطنةالرقميةعلىضوءخبرات بعض الدول.
وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج من أهمها:اختلافالبيئةونوع المدرسةله أثر فعال فى التربيةعلى المواطنةالرقميةفكلماكان مستوىالطالب فى الدرسةأفضل كلمااستخدم المواطنةالرقميةوفَعلهافي دراسته اكثر،ووجدعوامل كثيرةتؤثرعلى آراءوتصورات الطلاب ومستوىمهارتهم بالتكنولوجيامثلالجنس،والخلفيةالأقتصاديةوالاجتماعيةوالصف الدراسي واختلاف أساليب التأديب،وجودفجوةبين نواياالتربويين وتعلم الطلاب،هذاالجيل يحتاج إلى دعم وتوجيه من قبل المعلم ومدراءالمدارس لتنميةمهارات الطلاب التقنيةومساعدتهم على تطبيقهافي الدراسةبالرغم من مهارتهم في استخدامهافي المواقع الاجتماعيةإلاانهم بحاجة إلى توجيةهذه الخبرةفيالممارساتالأكاديمية.
الكلمات المفتاحية:مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسى ، التربية على المواطنة الرقمية.
Abstract
Ebtesam Omar Abdel-Razek, Activating the Role of Schools for the Second Cycle Of basic education in raising their Students in educating on Digital Citizenship,master of Education M.A. Degree in education,Ain Shams University,Faculty Of women For Arts, Sciences and education. Foundations of Education department 2020 .
This study aims to present a proposed vision to activate education on digital citizenship in Egypt in the light of foreign countries ’experiences, and to achieve that goal the study examined the theoretical frameworks for the concept of digital citizenship education and recent developments that prompted its emergence and requirements for its realization, and the relationship between it and the economic renaissance and the evolution in the markets Work, and the study reviewed the experiences of Australia, South Korea and India in activating education on digital citizenship in schools through the role of each (school principal - teacher - student- educational curricula - educational activities) to take advantage of Successful experiences in this field, and the study used the descriptive approach with reliance on the ethnographic entrance where providing analytical and descriptive content through in-depth research based on foresight (through observation with participation and living with the study sample), and provides a critical physiological analysis of the reality of the school not from the expert’s viewpoint, And educational policy makers, but rather a realistic analysis from within the educational reality through the actual participants and practitioners in the educational process, including the student, the teacher, and the guardian, and this makes us more able to understand education, and how to reform the reality and change it for the better, as it did The study monitors the actual reality of the school’s role in education on digital citizenship, and puts a proposed vision to activate the school’s role in education on digital citizenship in light of the experiences of some countries, The study reached a number of results, the most important of which are: the difference in the environment and the type of school has an effective impact in education on digital citizenship, the better the student and the school level the more he uses digital citizenship and his actions in his study more, and there are many factors that affect students’ opinions and perceptions and their level of technology skill such as gender, economic background Social, classroom and different methods of discipline, and there is a gap between the intentions of educators and student learning, this generation to support and guidance by the teacher and school administrators to develop technical skills and their application in the study despite their skill in using them in the social sites Conscious but they need this experience in directing academic practices.