الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص هدفت الدراسة إلى معرفة العوامل المؤثرة على المبحوثين عند متابعة المواد العلمية في المواقع الإلكترونية للصحف المصرية، ودوافع متابعة المبحوثين في اعتمادهم علي المواقع الإلكترونية للصحف المصرية في متابعة الاخبار العلمية، واشكال تفاعل المبحوثين مع المحتوى العلمي الذى تعرضه المواقع الإلكترونية للصحف المصرية، ومزايا الصحافة العلمية في المواقع الالكترونية للصحف المصرية، ومستوى الكفاية المعلوماتية للمواقع الإلكترونية للصحف المصرية والمتخصصة بالصحافة العلمية، ودور المواقع الالكترونية للصحف المصرية في تعزيز الصحافة العلمية، ومعرفة درجة الثقة فيما تقدمه المواقع الصحفية الالكترونية من معلومات عن القضايا العلمية، والكشف عن تقييم المبحوثين لمعالجة المواقع الالكترونية للصحف المصرية للقضايا العلمية *الإطار النظري: اعتمدت الدراسة على نظرية ثراء الوسيلة او ثراء وسائل الاعلام او ثراء المعلومات، قدرة المعلومات على التغيير لفهمها خلال فترة زمنية وان عمليات الاتصال التي تستطيع التغلب على الاطر المرجعية المختلفة توضح القضايا الغامضة لتعزيز الفهم والوقت المناسب تعتبر أكثر ثراء ام عمليات الاتصال التي تستغرق وقت اطول لنقل الفهم تعتبر اقل ثراء. نوع الدراسة: تدخل هذه الدراسة ضمن البحوث الوصفية والتي تستهدف رصد وتحليل واقع الصحافة العلمية في مواقع الصحف الالكترونية. منهج الدراسة: تعتمد الدراسة على منهج المسح الإعلامي. أدوات جمع البيانات: نتيجة لطبيعة الدراسة وأهدافها وتساؤلاتها اعتمدت الدراسة على اداتين هما: أولا: أداة تحليل المضمون ثانيا: أداة الاستبانة مجتمع وعينة الدراسة التحليلية: تمثلت عينة الدراسة بالصحف المصري وتمثلت عينة الدراسة في موقع اليوم السابع والمصري اليوم باعتبارهما اهم مواقع الصحف المستقلة على شبكة الانترنت. اما بالنسبة لصحف القومية كانت: بوابة اخبار اليوم والجمهورية اون لاين. مجتمع وعينة الدراسة الميدانية: اعتمدت الدراسة على عينة عشوائية من الشباب الجامعي قوامها (230) مبحوثا، وبعد استبعاد عدد من الاستمارات غير الصالحة تمثلت عينة الدراسة الاجمالية في 211مبحوثا من الشباب الجامعي. The study aimed to identify the factors affecting researchers when following scientific materials on the websites of Egyptian newspapers and the motives for following up researchers in their reliance on the websites of Egyptian newspapers in following up scientific news, And the forms of researchers interacting with scientific content displayed by the websites of Egyptian newspapers and the advantages of scientific journalism in the websites of Egyptian newspapers, and the level of information sufficiency of the websites of Egyptian newspapers specializing in scientific journalism and the role of Egyptian newspapers’ websites in promoting scientific journalism, and knowledge of the degree of confidence in the information provided by electronic press websites on scientific issues and the disclosure of the researchers’ assessment of the handling of the websites of the Egyptian newspapers of scientific issues Theoretical framework:x The study relied on the theory of the richness of the medium, the wealth of the media or the wealth of information, the ability of information to change to understand it over a period. Communication processes that can overcome different reference frameworks illustrate ambiguous issues to promote understanding and timeliness are considered richer or longer communication processes to convey understanding are less affluent. Type of study: This study is part of descriptive research aimed at monitoring and analyzing the reality of scientific journalism on the websites of electronic newspapers. Study curriculum: The study is based on the media survey curriculum. Data collection tools: As a result of the study’s nature, objectives and questions, the study relied on two tools: First: Content Analysis Tool Second: The identification tool Society and Sample Analytical Study: The study sample in Egyptian newspapers was represented by the study sample in today’s Seventh Day and Egyptian website as the most important independent newspaper websites. As for the national newspapers it was Today’s News Portal and Republic Online. Community and sample field study: The study relied on a random sample of 230 university youth researchers, and after the exclusion of a number of invalid forms, the total study sample was 211 university youth researchers. |